Megainterview deel 1: Remaniax

Had ik het een tijdje terug al belooft, destijds ging het helaas niet door. Maar vorige week was het dan zover. Vorige week zat ik rond de tafel met de gasten van Remaniax. Ze kwamen al eens voor in de downloadtip met een heerlijke set. Met internationale doorgebroken producties en steeds meer interessante gig’s groeien ze uit tot Nederlands grootste talenten op vocalhouse bodem. Ik sprak met Thomas en Erik over onder andere hun beginnende carrière, opkomende releases, sterke producties, de “CUE” knop en döner kebab. Omdat de tijd omvloog heb ik het interview in delen gesplitst. Vandaag lees je deel 1!

Wie is Remaniax?
Dat zijn wij! Wij zijn allebei hele goede vrienden die heel erg veel van goede muziek houden en in de loop van de jaren gewoon zelf muziek zijn gaan maken.

Wat voor muziek hebben we het dan over?
Dat is toch het best te omschrijven als house. Soms vocaal, soms eclectisch en soms ook wel deep. Ik zou het gewoon house noemen met een hele hoop elementen. In ieder geval een tegenhanger van het tegenwoordige “bliepwerk”.

Hoe zijn jullie begonnen?
We hadden in het begin wat housetracks geproduceerd, toen zijn we eigenlijk heel hard gaan shoppen bij een aantal platenlabels. Onze eerste weggetekende track (Pimpin’) heeft ook wel een grappig verhaal. We hadden de track gemaakt met het idee dat het wel een ‘Rootz Records’ track zou kunnen zijn. En tot onze verbazing vond Olav Basoski (labelmanager Rootz Records) het een vette track, dus is deze ook daadwerkelijk uitgekomen op Rootz. Thomas: Het is ook grappig dat de vocaal op de track mijn eigen stem is.

Hoe reageerde men op jullie eerste track?
Veel en positief! We krijgen nog wekelijks reacties op die track, terwijl het toch bijna twee jaar geleden is. Het nummer werd heel goed verkocht op Beatport. We hebben zelfs nog een tijdje in de top 10 gestaan. En dat was in de tijd van vinyl en daar zijn er ook nog best veel van verkocht.

Maar hoe begin je zoiets? Een van jullie komt met een platenspelertje thuis en zegt laten we iets geks gaan doen?
Ik (Thomas) ben al lang geleden begonnen met produceren. Eerst op de Playstation, daar ging ik gewoon trance maken enzo. Ik had wel die ambitie, maar nooit de spullen. Op een gegeven moment was het ineens beschikbaar op de computer. Toen ging er een wereld voor mij open. Het was ineens heel toegankelijk. Ik heb toen zelfs nog een paar jaar hiphop gedaan, met een aantal vrienden een clubje opgericht en muziek maken. En in 2005 zijn we echt wel serieus met house begonnen.
Erik vult aan: We draaide al wel altijd houseplaatjes. Maar om verder te komen, moet je toch echt zelf produceren.

Als je uiteindelijk zou moeten kiezen tussen produceren en draaien? Waar zou je tussen
kiezen?

Het klinkt heel cliché maar beiden zijn gewoon heel erg met elkaar verweven. Uiteindelijk zouden we zeker voor het draaien kiezen, hoewel ik niet zonder produceren kan. Zoals elke dj eigenlijk wel zegt: “Ik wil een track maken en kijken hoe iedereen er op reageert. Hét moment dat iedereen los gaat op je track, daar gaat het om. Lekker hard ook. Tot de oren suizen de volgende ochtend.

Wat doen jullie om je oren te beschermen?
Nog niets! Het is wel heel slecht, iedere keer zeggen we ook tegen elkaar: Het is nou wel tijd voor oordoppen. Begin 2009 ga ik (Erik) die dingen wel laten maken, als goede voornemen. Als het namelijk zo doorgaat, dan gaat het zijn prijs kosten als we het niet doen.

Gelukkig dat je ze tegenwoordig niet eens meer ziet!
Ja dat is wel grappig. Dat had ik (Erik) tijdens het Amsterdam Dance Event. Toen stond ik de hele tijd tegen iemand te praten en die haalt na twee dagen die dingen uit zijn oren.
Er zijn tegenwoordig zoveel bezoekers als dj’s die het gebruiken. Het is eigenlijk best logisch.

Wat is tot nu toe jullie leukste gig geweest?
Er zijn zoveel leuke geweest. Een van de meest verrassende was in Delft, bij een studentenfeest. Dat was in een oude brandweerkazerne, die hadden ze helemaal leeg gehaald en het duurde van 17.00 tot 7.00 ’s ochtends. Ze hadden allemaal ruimtes gemaakt, met verschillende muziekstijlen en verschillende sferen. Wij kwamen daar aan om 5.00 uur, en ik dacht echt dat we in een soort Steven Seagal set waren aanbelandt. Onze area bestond uit een hal met een heleboel hekken en opgestapelde speakers. Het was nog aardig druk toen we vroeg in de ochtend moesten draaien. Maar je struikelde zo over de mensen die op de grond lagen te slapen! De draaitafels stonden op een matras, een koelkastje met dikke wodka flessen erachter, dat was wel vet!

Wie is jullie grote voorbeeld?
Ik heb nooit echt naar een specifieke dj opgekeken. Een heleboel dj’s hebben goede elementen. Ik kan niet voor een iemand kiezen, ik vind niet altijd alles goed. Misschien ben ik daardoor ook wel zelf de drang gaan hebben om het te gaan doen. Thomas: Het is geen house maar momenteel vind ik Kanye West heel inspirerend. Maar dat is puur vanuit expirimenteel- en productietechnisch oogpunt.

Binnenkort het volgende deel met deze inspirerende jongens!

Lees ook:Megainterview deel 2: Remaniax
Lees ook:Don Diablo doet het met Kubus en Extince
Lees ook:Oud lijk Annie Lennox stapt in de dance
Lees ook:Interview Mark Kneppers van Kraak en Smaak
Lees ook:Topper van de week: Shermanology (Interview)

1 Reacties // Reageer

One thought on “Megainterview deel 1: Remaniax

  1. Disfunktion

    Erik en Thomas zijn de bizzomb! Dope tracks!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>