ID&T neemt de wereld over

De dancewereld is er een waar je zakken met geld kan verdienen. Als je het zakelijk aanpakt en voor de commercie gaat. De heren van ID&T veroveren met hun Sensation-concept dan ook steeds meer stukjes van de wereld.  

Met Sensation hebben ze voor tien jaar de exclusieve rechten in de Telstra Dome in Melbourne gekregen. Tien jaar lang!  

‘We geven onszelf tien jaar de tijd om 'Kings of Global Nightlife te worden'. We praten over een onderneming 'die dit jaar 40, 50 miljoen omzet gaat aantikken', aldus Stutterheim en Tavechhio in een artikel op Zibb.

Sensation valt onder de grote noemer ID&T. Verder valt ook de organisatie Q-Dance en feesten als Mysteryland en Defqon 1 onder leiding van dezelfde heren. 

Er zitten leuke feesten tussen en natuurlijk is het leuk voor ze dat ze zo goed zaken kunnen doen en ook is het fijn om geld te verdienen met iets wat je leuk vind. Maar het klinkt me allemaal wel heel zielloos en zakelijk in de oren.  Geldt er in de dance-wereld ook niet zoiets als oneerlijke concurrentie? Of is dit gewoon een geval van eerlijke marktwerking? 

Ik hoop zelf in ieder geval dat er ook altijd kleinere dance-organisaties en feesten zullen blijven bestaan, zodat het niet allemaal een te goed bedachte en op elkaar lijkende dance-eenheidsworst gaat worden.

Lees ook:
Verkoop Mystery Land van start gegaan
Defqon 1: de line up
Sensation Black: de line up

Al het festivalnieuws

 

Lees ook:Sensation Black wordt harder dan ooit
Lees ook:David Guetta op Sensation White 2007
Lees ook:Top 500: Ian Van Dahl – Reason
Lees ook:Top 500: The Adventures of Stevie V. – Dirty Cash (Money Talks)
Lees ook:ID&T plant nieuw zomerfestival in augustus

9 Reacties // Reageer

9 thoughts on “ID&T neemt de wereld over

  1. Q5 Webdesign

    10jaar lang rechten wow! Wel gaaf, sensation!

      /   Reply  / 
  2. Jens

    Denk dat je het negatief ziet. We kijken allemaal wel nostalgisch terug naar de feesten van vroeger die zo veel beter zouden zijn, maar de werkelijkheid is dat we de situatie daar absoluut niet meer zouden trekken.

    Het dancepubliek is een uiterst kritisch publiek en je moet als organisatie wel een strak georganiseerd bedrijf zijn om die te kunnen bedienen.

      /   Reply  / 
  3. Wes

    Awakenings is geen ID&T ;)

      /   Reply  / 
  4. Katja

    @ Jens: en toch… vind ik het wel leuk als er nieuwe, kleine festivals blijven zijn.
    @ Wes: oeps, ik dacht al typende ‘iets klopt er niet’, maar zag even niet wat. Ahum.

      /   Reply  / 
  5. duncan stutterheim

    Katja,

    Wat een leuk stukje! echt over nagedacht.
    Gelukkig vinden al die mensen in het buitenland het wel heel leuk en vinden die het geen eenheidsworst.
    Ben ook blij dat ID & T zich hard maakt voor kleine dingen en nieuwe festivals zoals Welcome tot the Future,
    Gelukkig maak ik me ook druk om zeer kleine dingen en ben ik de voorzitter van stichting studio 80, waar alle kleine organisaties juist de kans krijgen om hun nieuwe ding te doen.

    Het zou misschien goed zijn als jij je meer zou verdiepen in hoe het echt zit dan weer de standaard ID $ T.

    groet,
    duncan

      /   Reply  / 
  6. Katja

    @ Duncan: heb en neem jij zelf echt de tijd om hier een reactie neer te zetten of is er iemand anders heel erg begaan met Id&T..?
    Waar je in ieder geval overheen leest, is het feit dat ik hoop dat niet alle feesten groot en hetzelfde zijn. Er zijn zat mensen in het buitenland (en in Nederland zelf) die genieten van dit soort feesten, prima toch. Ieder zijn ding. Ik hoop alleen dat er niet alleen van dit soort grote feesten zijn en dat de kleinere feesten en intitiatieven ook een kans blijven houden. Zo te lezen uit jouw stukje vindt ID*T dat ook belangrijk. Mooi zo.

      /   Reply  / 
  7. Reinder

    Het stuk begint met het feit dat je zakken met geld kunt verdienen in de dance wereld. Dit lijkt wel erg op het stigma dat geld verdienen binnen de dance scene als vies en niet noodzakelijk wordt gezien.

    In mijn ogen is business fun maar fun is ook business. Denk je niet dat juist kleinere dance organisaties hier uiteindelijk ook onder vallen wanneer iets uitgroeit van een regionaal naar een landelijk concept. Dit trekt altijd de aandacht van de commercie die je in mijn ogen weer nodig hebt om te groeien. Uiteindelijk houd je dan een geval van marktwerking over waarbij de entreeprijs een concurrerende kan worden aangezien er van de achterkant geld in wordt gestoken door sponsoring e.d. en kunnen kleinere organisaties dan ook overleven en uitgroeien.

    Dus in mijn ogen is het bijna onmogelijk nog brood te verdienen als je niet uiteindelijk zwicht voor het zakelijke deel i.p.v. hobbymatige, wat uiteraard los staat van het creatieve.

      /   Reply  / 
  8. Jody

    @MR S: Go Duncan!!
    Un focking real!! 10 jaar deal!!
    Congrats!

      /   Reply  / 
  9. Tom

    “het feit dat je zakken met geld kunt verdienen in de dance wereld.”

    Ik denk dat er weinig branches zijn waar je zo ongelooflijk hard moet knokken (vaak tegen de bierkaai) om geld te verdienen als de scene.

    Vraag me echt af waar dat fabeltje vandaan komt. Omdat er veel omzet gemaakt wordt? Omzet is namelijk geen winst. Wel eens aan de enorme risico’s gedacht? De keren dat je op je bek gaat. Als het allemaal echt zo makkelijk was, was Duncan niet 2x bijna over de kop gegaan en waren niet zoooooveel succesvolle organisaties dat reeds wel gegaan.

    Echt, geloof mij (uit eerste hand) makkelijk geld verdienen doe je met een baan en niet met feesten organiseren. Diegenen die wat verdienen (zoals Duncan) die verdienen het ook, door kei- en keihard werken.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>